Het koninklijk besluit over het verplichte ritsen werd gisteren gepubliceerd in het Staatsblad. "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB.
"De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker- als in de rechterrijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechterrijstrook en daarna aan één bestuurder op de linkerrijstrook."
De woordvoerster van minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) en het BIVV bevestigen. Ze voegen toe dat niet-ritsen een overtreding vormt van de eerste graad. Daarop staat een boete van 55 euro.
Dezelfde tekst in het Staatsblad breidt ook het gebruik van de pechstrook uit. Niet enkel prioritaire voertuigen zullen die mogen gebruiken bij ongevallen, maar bijvoorbeeld ook takelwagens, deskundigen, parketmagistraten en begrafenisondernemers. Voorwaarde is dat de politie hen oproept en dat ze oranje-gele knipperlichten gebruiken.
Er wordt ook een nieuw verkeersbord ingevoerd. Het gaat om een onderbord met het symbool van een stekker. Dat geeft aan dat parkeren op die plaats (waar een laadpaal staat) voorbehouden is voor elektrische voertuigen.
Bron : Belga